اینکه بک لینک مهمترین فاکتور رتبه بندی گوگل یا حداقل یکی از مهمترین ها است را فکر نمی کنم هیچ سئو کاری به آن شک داشته باشد. شاید کمی ساده لوحانه به نظر برسد اما خب منطقی هم است. با توجه به اهمیت بالای بک لینک، قطعا گوگل تمرکز گسترده ای روی آن خواهد داشت، پس اگر می خواهید وب سایت خودتان را نابود نکنید بهتر است که با دانش کافی به سراغ بک لینک بروید.
بک لینک چیست؟
به زبان ساده بک لینک در سئو به آن دسته از لینک هایی گفته می شود که یک وب سایت به یک وب سایت دیگر ارجاع می دهد. حال این وسط شما می توانید گیرنده بک لینک باشید یا دهنده آن، بستگی به استراتژی سئو شما دارد.
البته فرهنگ لینک دادن و ذکر منبع هنوز در بین نویسنده ها و بلاگ های ایران جا نیفتاده است و برای مثال از محتویات همین مقاله استفاده می کنیم.
همانطور که در این تصویر مشاهده می کنید، ما برای داده ای که در پایین تر به آن اشاره کرده ایم از یک منبع معتبر استفاده کرده ایم و به نحوی به آن اشاره کرده ایم. حال، این لینک دادن از چند جهت می تواند مفید باشد که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
بک لینک ها معمولا به روش زیر به دست می آیند که در ادامه مقاله هر یک از آن را کاملا شرح خواهیم داد.
- اضافه کردن: برای مثال اضافه کردن بک لینک در شبکه های اجتماعی
- خواستن: از یک وب سایت بخواهید که در مقاله ای که نوشته است به شما هم اشاره کند.
- خریدن: از پلتفرم های خرید رپورتاژ، اقدام به گرفتن بک لینک کنید.
- به دست آوردن: یک محتوای خوب بنویسید و به طور ارگانیک بک لینک بگیرید.
اما خب هدف از بک لینک یا لینک خارجی است؟
هدف اصلی از بک لینک یا همون لینک خارجی در مورد هر وب سایتی متفاوت خواهد بود، به این دلیل که استراتژی سئو متفاوتی دارد.
برای مثال:
ما برای اینکه بتوانیم به نوی به گوگل و صد البته خواننده های خودمان نشان دهیم که از نگارش این محتوا از منابع درجه اول و معتبر استفاده کرده، سعی می کنیم هر کجا که لازم بود به منبع مورد نظر ارجاع بدهیم، در واقع ما دهنده بک لینک هستیم.
اما در حالت دیگر یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید که قصد دارد دسته بندی مورد نظر خود را هر چه سریع تر به صفحه اول گوگل برساند و از این رو اقدام به خرید بک لینک از چند وب سایت می کند. تا به این طریق بک لینک های ورودی به خود و در نتیجه اتوریتی خود را افزایش دهد.
به طور معمول، در بین سئو کارها مرسوم است که هدف اصلی از استراتژی بک لینک سازی افزایش اتوریتی یک صفحه از وب سایت و در نتیجه افزایش رنک آن در گوگل است.
در ادامه بیشتر در مورد اهداف و اهمیت بک لینک در خدمات سئو صحبت خواهیم کرد.
چرا بک لینک ها مهم هستند؟
قبل از هر چیزی برای درک بهتر اهمیت بک لینک به جدیدترین نشت اطلاعاتی الگوریتم گوگل مراجعه می کنیم. در این سند به وضوح آورده شده است که اعتبار و قدرت دامنه را سیگنال هایی برای رتبه بندی قلمداد می کند و از طرفی هم بک لینک ها را به عنوان سیگنالی از اعتبار و قدرت یک وب سایت که گوگل به آن سایت اتوریتی (SiteAuthority) می گوید، آنالیز می کند.
در هر صورت، بک لینک اگر مهمترین فاکتور رتبه بندی گوگل نباشد، قطعا از نظر اهمیت دوم است. طبیعی است وقتی که تعداد زیادی وب سایت در محتوای خود به یک وب سایت مشخص اشاره می کنند، پس قطعا این صفحه مشخص چیزی برای عرضه دارد.
در هر صورت اهمیت بک لینک را به طول خلاصه می توان در دو مورد زیر خلاصه کرد:
- رتبه بندی در موتورهای جستجوگر: اگر بخواهیم خیلی کلی گفته باشیم، هر چقدر که تعداد بک لینک وب سایت شما بیشتر باشد، احتمال اینکه رتبه خوبی در کلمات کلیدی مرتبط بگیرند، بیشتر است.
- سرعت دیده شدن وب سایت: گوگل وب سایت ها و صفحاتی که محبوب و قدرتمند هستند را با سرعت بیشتری کراول یا به اصلاح خزش می کند. پس اگر وب سایت شما بک لینک بیشتری داشه باشد، احتمالا سریعتر ایندکس خواهد شد.
خب، بد نیست به معرفی انواع بک لینک هم کمی بپردازیم.
انواع بک لینک در سئو
به طور کلی، شما یا بک لینک می گیرید (با هزینه) یا به دست می آورید (رایگان). قاعدتا گرفتن بک لینک های با کیفیت رایگان بسیار کار سخت و صد البته زمان بری خواهد بود.
انواع بک لینک بر اساس کیفیت
- باکیفیت: توسط وب سایت معتبر و مرتبط تامین می شوند. این بو سایت ها ترافیک خوبی دارند و عملکرد طبیعی در انتشار محتوا دارند.
- بی کیفیت: بک لینک بی کیفیت یا اسپم یا سمی از طریق وب سایت هایی مشکوک در زمینه غیرمرتبط تامین می شوند. این وب سایت ها اغلب ترافیک خوبی ندارند و اسپم اسکور بالایی هم دارند.
انواع بک لینک بر اساس نوع لینک دهی
- دو فالو (Dofollow): این نوع از بک لینک ها به خزنده های موتورهای جستجوگر مانند گوگل اجازه می دهد لینک را کراول کنند. این نوع بک لینک پیج رنک یا اتوریتی صفحه مبدا را به مقصد منتقل می کند پس تاثیر بیشتری از نظر سئو دارد.
- نوفالو (Nofollow): تگ نوفالو در لینک های خروجی به خزنده های گوگل اعلام می کند که لینک را نادیده بگیرند. البته داستان اینقدر هم ساده نیست که با یک تگ بتوانید به گوگل دستور دهید، پس احتمال زیاد گوگل لینک را کراول خواهد مرد و نکته مهم عدم انتقال پیج رنک به صفحه مقصد است.
انواع بک لینک از نظر منبع
علاوه بر دو دسته بندی بالا، بک لینک ها را بر اساس منبع هم می توان طبقه بندی کرد.
بک لینک کامنتی:
از اسم مشخص است. یک لینک خارجی به وب سایت شما است که در قسمت کامنت های بعضی از وب سایت ها قرار داده می شود. در تصویر زیر یک نمونه از این بک لینک ها را می بینید.
حال اینکه واقعا این نوع از بک لینک ها که اغلب در صفحاتی قرار داده می شوند که به مثابه لینک فارم یا مزرعه لینک هستند، چه تاثیر مثبتی بر پروفایل بک لینک یک وب سایت می توانند داشته باشند خود جای بحث دارد.
بک لینک پروفایلی:
بک لینکی است که در پروفایل شما در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی قرار می گیرد. این نوع از بک لینک تا حدودی منطقی تر هستند. در تصویر زیر مشخص است که این کاربر در پروفایل یک وب سایت به صفحه مورد نظر خود لینک داده است.
بک لینک ارگانیک:
بک لینکی است که صفحه یا محتوای شما به صورت طبیعی آن را به دست می آورد. این نوع از بک لینک ها قدرت بالایی دارند و البته سخت به دست می آیند. بسیاری با خرید رپورتاژ سعی در گول زدن گوگل دارند.
بک لینک پست میهمان:
وب سایت هایی هستند که در ازای نوشتن محتوا به شما لینک می دهند. البته تعداد آن ها زیاد نیست. چون وقتی می توان از یک بک لینک چند میلیون تومان کسب درآمد داشت، انتشار آن به صورت رایگان چندان برای وب سایت منطقی نیست.
بک لینک شبکه بلاگ:
شبکه بلاگ مجموعه از وبلاگ های رایگان متصل به هم در چند سطح است. لینک سازی داخلی میان این بلاگ ها هم وجود دارد. هدف نهایی انتقال پیج رنک به وب سایت مورد نظر است. البته خیلی وقت است که این روش هم منسوخ شده است.
چگونه بک لینک های یک صفحه را بررسی کنیم؟
برای بررسی پروفایل بک لینک یک وب سایت یا صفحه چند ابزار در دسترس هستند.
- گوگل سرچ کنسول
- وب سایت اِی اِچ رِفس (Ahrefs)
- وب سایت اِس ای اِم راش (SEMRush)
- ماز (MOZ)
مورد مهم در مورد ای نابزار ها این است که به غیر از گوگل سرچ کنسول بقیه رایگان نیستند. البته ابزارهای رایگانی هم وجود دارند که تا حدودی می توان کار را پیش برد. در ادامه به چند تا اشاره کردیم.
در هر صورت برای اینکه بک لینک های وب سایت خودتان را به صورت خیلی کلی بررسی کنید می توانید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید.
بررسی بک لینک در گوگل سرچ کنسول
برای این کار در داشبورد وب سایت خودتان در پایین منوی سمت راست، روی گزینه «Links» بزنید. در این صفحه، عدد زیر عنوان «External links» تعداد کل بک لینک هایی که به وب سایت شما داده شده است را نشان می دهد.
البته متاسفانه گوگل سرچ کنسول اطلاعات بسیار کمی را در اختیار شما قرار می دهد و به 1000 بک لینک هم محدود است.
برای بررسی دقیق تر بک لینک ناچار هستیم که از ابزارهای دقیق تری مانند وب سایت اِی اِچ رِفس (Ahrefs)، وب سایت اِس ای اِم راش (SEMRush) و ماز (MOZ) استفاده کنیم.
بررسی بک لینک در وب سایت وب سایت اِی اِچ رِفس (Ahrefs)
برای بررسی دقیق تر بک لینک های وب سایت خودتان یا رقیبتان وب سایت وب سایت اِی اِچ رِفس (Ahrefs) امکانات بسیار خوبی در اختیارتان قرار می دهد.
برای اینکار در قسمت «Site Explorer» دامنه مورد نظر را وارد کنید. برای مثال ما دیجی کالا را وارد می کنیم و روی آیکون سرچ می زنیم.
در صفحه ای که باز می شود، اولین سکشن خلاصه از بک لینک پروفایل دامنه را به شما نشان می دهد.
طبق تصویر بالا، دیجی کالا بیش از 3 میلیون بک لینک از تقریبا 11 هزار وب سایت گرفته است. البته لازمه تاکید کنیم که این اطلاعات کاملا دقیق نیست. در واقع هیچ یک از ابزارهای آنالیز بک لینک اطلاعات کاملا دقیق را نخواهند توانست که ارائه بدهند.
اگر روی گزینه «Backlinks» بزنیم، جزئیات بیشتری از بک لینک ها را مشاهده می کنیم. جزئیاتی مانند:
- وب سایت لینک دهنده
- صفحه لینک دهنده
- قدرت صفحه لینک دهنده
- انکر تکست
- صفحه لینک گرفته
- نوع لینک (فالو و نوفالو)
- ترافیک صفحه لینک دهنده
برای مثال طبق تصویر زیر، وب سایت ایلنا به دسته بندی «خرید گوشی» در دیجی کالا لینک فالو و وب سایت زومیت به صفحه محصول آیفون 13 لینک نوفالو داده است.
در منوی بالای صفحه امکانات بیشتری هم در اختیار دارید. برای مثال می توانید بک لینک تبلیغاتی (دارای تگ اسپانسر» را جدا کنید.
که در نهایت گزارشی از همه بک لینک های پولی را به شما می دهد.
یا می توانید از همان بخش، گزینه «UGC» را انتخاب کنید که در واقع بک لینک های ساخته شده توسط کاربر را به شما نشان می دهد.
بررسی بک لینک در وب سایت اِس ای اِم راش (SEMRush)
بررسی بک لینک پروفایل در اِس ای اِم راش (SEMRush) تقریبا روند مشابهی دارد. خوبی این پلتفرم این است که به هزینه خیلی کم می توانید از وب سایت «نوین تریند» اکانت اشتراکی آن را تهیه کنید.
در هر صورت برای بررسی پروفایل بک لینک وارد قسمت «Domain Overview» شوید. دامنه خود را وارد کنید و روی گزینه سرچ بزنید.
در صفحه ای که باز می شود تعداد بک لینک ها و تعداد دامنه هایی که لینک داده اند را مشاهده می کنید.
برای جزئیات بیشتر روی گزینه «backlinks» می زنیم.
در این صفحه طبق تصویر زیر اطلاعات دقیق تری از نوع بک لینک ها را مشاهده می کنید.
خب، الوعده وفا. در ادامه چند تا از بهترین ابزارهای بررسی رایگان بک لینک را لیست کرده ایم.
- سئو تول ریویو
- اِس ای اِم راش (SEMRush) (با ثبت نام 10 رایگان میده)
- اوبرسجست (نیاز به ثبت نام دارد)
- بک لینک چکر
- اِی اِچ رِفس (Ahrefs)
بک لینک خوب و بک لینک بد
کل استراتژی بک لینک سازی یک وب سایت در همین عنوان خلاصه می شود. بک لینک خوب در مقابل بک لینک بد. وقتی پای هزینه به میان می آید، پس نه زمان و نه هزینه فرصت آزمون و خطا را به ما نمی دهد.
در استراتژی بک لینک سازی باید تمامی تمرکز تیم برگرفتن بهترین بک لینک های ممکن با طبیعی ترین حالت ممکن باشد.
برای نمونه، اگر وب سایت شما همه بک لینک هایی که گرفته است، فالو باشند، قطعا بک لینک پروفایل وب سایت شما طبیعی جلوه نخواهد کرد. پس وجود بک لینک نوفالو هم مهم است.
اگر همه بک لینک های شما از نوع رپورتاژ یا داخل محتویات متنی باشد، باز هم طبیعی جلوه نخواهد کرد و اهمیت وجود بک لینک های کامنتی و پروفایلی در این است.
در هر صورت، کدام بک لینک، خوب به حساب می آید؟
بر اساس چند فاکتور زیر می تواند خوب یا بد بودن یک بک لینک را بررسی کرد.
- اتوریتی (Authority)
- ارتباط معنایی (Relevance)
- انکر تکست (Anchor text)
- جانمایی (Placement)
- فالو یا نوفالو
- مقصد (Destination)
چه موقع باید از بک لینک استفاده کنیم؟
شما باید در تمام مراحل سئو از بک لینک ها استفاده کنید. با این حال، در ابتدای کار تمرکز خود را بر روی ایجاد محتوای با کیفیت بالا و سئو داخلی مناسب بگذارید. زمانی که محتوای با ارزشی برای ارائه به کاربران دارید، می توانید به سراغ ساخت بک لینک بروید.
آیا بک لینک مهمترین فاکتور رتبه بندی گوگل است؟
بک لینک ها یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل هستند، اما تنها فاکتور نیستند. سایر فاکتورها مانند کیفیت محتوا، سرعت بارگذاری صفحه، تجربه کاربری و سیگنال های شبکه های اجتماعی نیز در رتبه بندی گوگل نقش دارند.
چقدر باید از بک لینک استفاده کنیم؟
تعداد “ایده آل” بک لینک ها وجود ندارد. با این حال، شما باید به طور طبیعی و تدریجی بک لینک بسازید. خرید بک لینک یا استفاده از روش های اسپم برای ساخت بک لینک می تواند به وب سایت شما آسیب برساند.
نکات مهم در استفاده از بک لینک
- از بک لینک های با کیفیت بالا استفاده کنید: بک لینک هایی را از وب سایت های مرتبط، معتبر و دارای ترافیک بالا دریافت کنید.
- از متن لنگر مناسب استفاده کنید: متن لنگر متنی است که روی آن کلیک می شود تا کاربر به صفحه مقصد منتقل شود. از متن لنگر مرتبط و حاوی کلمات کلیدی استفاده کنید.
- تنوع بک لینک ها را حفظ کنید: از بک لینک ها از وب سایت های مختلف با دامنه های متفاوت دریافت کنید.
- به طور منظم پروفایل بک لینک خود را بررسی کنید: از ابزارهای مختلف برای بررسی بک لینک های خود و شناسایی بک لینک های نامناسب استفاده کنید.